Prison Architect eller Prison of Bugs? 8

 

 

Prison Architect eller Prison of Bugs?

Den siste tiden har jeg brukt en del timer på spillet Prison Architect, og selv om jeg er ganske hektet på det er jeg fremdeles veldig skeptisk til spillet i sin helhet.

Spillet går ut på å bygge å drive ditt eget fengsel. Det hele starter med at du bruker dine 8 arbeidere til å bygge opp bygningene du trenger - som dusj, kantine, celler, kjøkken, verksted etc.
Du må deretter ansette personalet som skal styre fengselet, f.eks. vakter og leger.
Etter en stund kommer så fangene rullende inn. Jobben din som spiller blir da å passe på at alle «needs» som fangene har blir oppfylt og passe på at ingen klarer å slippe ut av fengselet før tiden deres i fengselet er over.
Du må sette opp daglige rutiner for fangene som involverer mat, dusj, friluft og muligheten til å få besøk av sine familier.

I starten har du 8 fanger, noe som betyr at det å ha full kontroll over fengselet og fangene er null problem - hadde det ikke vært for alle de sykt irriterende bugsene da...
Fanger klarer å sette seg fast i vegger, vakter patruljerer på feil steder, og kokkene dine setter seg fast slik at fangene ikke får maten dem skal ha daglig.
Når det da også plutselig dukker opp en buss med over 20 nye fanger blir alt plutselig bare et stort kaos.

Vaktene klarer ikke å holde følge med fangene, kokkene klarer ikke å lage nok mat, og arbeiderne dine klarer ikke en gang å bygge det du gir dem beskjed om. Istedet for å plassere toalettet du ba dem om å plassere velger dem heller å sette det midt i en døråpning slik at fangene bare kan spasere rett ut av fengselet.
Og om du tror det er så enkelt at du bare kan be en arbeider plukke opp toalettet for å plassere det der det hører hjemme så tar du grådig feil - spillet burde hett Prison of Bugs.

Nå skal det sies at spillet er i alpha, og selvfølgelig kan en ikke forvente at alt skal fungere som varm kniv i smør i en så tidlig versjon, men det er nøyaktig dette jeg reagerer litt på.
Utviklerne har valgt å selge spillet allerede i alpha versjon. Grunnlaget dem bruker for å ta betalt for alpha er at vi kan hjelpe dem å utvikle spillet.
Selvfølgelig er dette en fin taktikk for å få fart i utviklingen av spillet og økonomien, men å begynne salget så tidlig som alpha mener jeg blir litt feil.

Spillet er utrolig gøy, og da mener jeg UTROLIG gøy, men det er ikke spillbart. Du møter stadig på totalt unødvendige bugs som burde blitt prioritert å fikset mye før alt annet dem spytter ut i oppdateringene sine.
F.eks. dette at det konstant kommer inn nye fanger og du til slutt går tom for plass å utvide fengselet burde vel kanskje hatt litt høyere prioritet enn andre ting.

Igjen, jeg skjønner at dem velger å selge spillet i alpha, og det er gøy at vi kan spille spillet allerede nå, men når jeg såg den ene traileren deres ble jeg litt sjokkert over innstillingen dem har til spillet selv.
I traileren vises det en vakt som blir omringet av sinte fanger, og i bakgrunn sitter spillutviklerne selv å forteller hvordan denne vakten ikke har noen mulighet til å forsvare seg for det rett å slett ikke er lagt inn i spillet enda.
Slikt reagerer jeg på, jeg synes det er totalt unødvendig å begynne og ta betalt for et spill når utviklerne selv egentlig sier at spillet ikke fungerer som det skal enda.
Vaktene kan nå forsvare seg, så dette er blitt fikset, men kunne de ikke ventet til beta versjonen i det minste før dem lanserte spillet?

Poenget jeg vil frem til er det at jeg synes indie-utviklere i dag tar seg litt vel mye frihet til å ta betalt for spillene før dem i det hele tatt er spillbare. Selvfølgelig kan spillet være gøy i alpha men det som nå kommer til å skje er at jeg blir lei spillet før det i det hele tatt er noen ferdig fullversjon i siktet.
Jeg føler det utviklerne driver med her er å utnytte publikum for å tjene inn penger på et uferdig produkt for så å gjemme seg bak det grunnlaget at dem tar betalt for å få hjelp til utviklingen.
Så langt har dem fått inn ca 2 500 00 dollar, det utgjør rundt 14 000 000 norske kroner - og arbeiderne klarer fortsatt å sette fra seg toalettene i døråpninger?

Hva mener du? Kommenter gjerne!

Hva med en tur ut i verdensrommet? 7

 

Hva med en tur ut i verdensrommet?

Jeg oppdaget Kerbal Space Program ved et uhell på YouTube da jeg var på let etter tutorial-videoer til Universe Sandbox - en slags rom-simulator.
Etter ca 10 sekunder inn i en video var jeg allerede bestemt på at dette spillet er perfekt for meg!

Kerbal Space Program, eller KSP som det populært blir kalt, er en veldig humoristisk men på samme tid realistisk rom-simulator.
Spillet går ut på å lage dine egne raketter del for del, for så å ta astronauter med deg ut i verdensrommet. Det finnes utallige simulatorer der ute som prøver på det samme, inkludert en simulator uvtiklet av NASA selv, men ingen av disse simulatorene lever opp til det KSP er.

På planeten Kerbin lever det noen rare skapninger som drømmer om å reise ut i verdensrommet. Din oppgave er å hjelpe dem å sette sammen en rakett som vil ta dem ut av atmosfæren og inn i det store mørke rommet.
For å få dette til må du hvirkelig bruke hodet ditt og holde tungen rett i munn. Raketten må være aerodynamisk, den må ikke være for tung, den må ha korrekt mengde bensin, osv.
På raketten kan du lage egne moduler, som f.eks. en landingsmodul som du kan bruke til å transportere astronauter fra Kerbin og ned på andre planeter.

Det er hovedsaklig et spill som er stappet med både humor og veldig mye gameplay, men på samme tid har det et realistisk preg over seg. Du må lære deg litt hvordan luftmotstand fungerer, du må lære deg hvordan du legger både raketter, romferger og stasjoner ut i bane, og du må lære deg hvordan du utfører den perfekte landingen.
Det er nettopp dette jeg elsker med spillet. Jeg elsker hvordan spillet kombinerer realisme og fantasi. Det er ingenting som er mer gøy enn å bygge din egen rakett og se den ta av fra Kerbin for så en time senere lande trygt på en ukjent planet.
Følelsen du får i det du lander og kan gå ut av landingsmodulen din er fantastisk - du føler hvirkelig at du har klart å mestre noe.



Det finnes veldig gode opplærings-oppdrag inne i spillet, men den beste måten å lære dette spillet på er å prøve og feile - og gjerne studere de utallige mengdene med KSP videoer som finnes på nettet.
Jeg holder selv på med min egen KSP serie på YouTube hvor jeg prøver ut forskjellige oppdrag i håp om å til slutt ha besøkt alle planetene og månene i spillet.

Ved første øyekast ser spillet veldig enkelt ut, men i det du tar av fra oppskytnignsrampen snur ting veldig fort - ting begynner plutselig å bli veldig komplisert og du har ikke tid til å feilberegne noe som helst.
Feilberegner du vil du mest sannsynlig ende opp med en astronaut som vil sveve rundt i verdensrommet i all tid, eller en som rett å slett aldri kommer seg hjem igjen etter å ha landet på en annen planet.
Men dette gjør bare spillet enda bedre, for hvordan løser du dette? Jo! Du må lage en ny rakett og sette i gang en egen komplisert redningsaksjon!

Jeg har spilt dette spillet i mange, mange, veldig mange timer og jeg er ikke en gang litt lei spillet. Det er noe med denne følelsen av å skyte raketten opp fra oppskytningsrampen og mestre oppdraget du har plottet ut foran deg. Spillet er mildt sagt genialt!

Sjekk ut mine videoer fra spillet for å få et litt dypere innblikk i hva som gjør spillet så genialt!

Har du spørsmål til Addexio? 123

Har du spørsmål til Addexio?

Jeg får inn hundrevis av spørsmål hver eneste dag, om alt fra hvordan jeg jobber på YouTube, hvilke episoder som kommer iløpet av dagen, hvilken mikrofon jeg bruker etc.
Det er umulig for meg å svare på alle disse spørmålene ettersom det bare blir mer og mer av dem - derfor har jeg nå bestemt meg for å starte "Spørsmålsrunden" på kanalen min!

Dette blir en ukentlig episode hvor jeg svarer på spørsmål fra Addexianere og andre skapninger der ute.
Hver Mandag vil jeg legge ut et innlegg på bloggen min med navnet "Spørsmålsrunde (dato)", der kan du klikke deg inn å poste ett spørsmål til meg som jeg da vil prøve å svare på i episoden som kommer samme uke.

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene som kommer inn men jeg vil ta frem de spørsmålene jeg synes fortjener et svar eller som jeg mener er spennende spørsmål.
Informerer med en gang at jeg vil ikke svare på mange personlige spørsmål som omhandler mitt private liv, men jeg svarer gjerne på ting angående kanalen min og mitt arbeid etc.

Så instruksjoner:

1) Mandager legger jeg ut et innlegg på bloggen min med navnet; "Spørrerunde (dato)".

2) Klikk deg inn på innlegget å legg inn ett spørsmål.

3) Jeg går gjennom spørsmålene.

4: Jeg legger ut en episode av "Spørsmålsrunden" på kanalen min iløpet av samme uke.

Sleng inn spørsmål allerede nå da folkens! Start på dette innlegget!

Verdens største Harlem Shake i HD? 9

 

 Verdens største Harlem Shake i HD?

Dette kan være den største Harlem Shaken som er gjort i Minecraft (HD), vertfall ettersom den infoen jeg finner på nettet. Har noen formening om dette ikke stemmer vennligst si i fra!

Tidligere i dag skulle vi i gang med innspilling til min "20 000 spesial" video til kanalen min, men grunnet at det sto flere tusen å ventet på å få komme inn på serveren klarte ikke systemet vårt alt trafikken.
Resultatet var at vi måtte avblåse hele prosjektet.

Senere på kvelden åpnet vi serveren, og plutselgi var det 215 brukere online og ting såg ut til å fungere som varm kniv i smør. Spontant gjorde vi opptaket til min 20 000 spesial.
Da jeg var ferdig med opptaket var det noen som brølte ut "Harlem Shake!" - her er resulatet på en veldig, veldig spontan Harlem Shake! 

 

Bli med som statist på Norges største gaming-kanal! 34

 

Bli med som statist på Norges største gaming-kanal! 

Jeg har nylig passert 20 000 abonnenter på YouTube og i den anledning trenger jeg en del statister til et filmprosjekt.
Om du er en av de som spiller Minecraft får du her muligheten til å bli med i 20 000-spesial episoden til kanalen min. Følg instruksjonene i videoen ovenfor, og det vil være muligheter for deg å bli med på prosjektet.

Infomerer om at det ikke er plass til alle og folk blir plukket ut tilfeldig.
Det er også veldig viktig at alle oppfører seg under dette opptaket og gjør som de får beskjed om. 

 

Er jeg den eneste som ikke likte GTA IV? 28

 

Er jeg den eneste som ikke likte GTA IV?

 

Jeg ble sittende å diskutere spill med en venn for noen dager siden, hvor fokus var å prate litt om de spillene vi mente var helt tipp topp.
Under en slik diskusjon er det vel umulig å unngå at Grand Theft Auto dukker opp, men hvorfor Grand Theft Auto IV? Det er jo ikke noe tipp topp spill...?

 

 

Grand Theft Auto

 

Jeg husker enda når jeg prøvde det første GTA spillet som ble utgitt. Det var så utrolig gøy å løpe fritt rundt i en by å bare slå deg løs. En ting jeg husker spesielt godt var musikken når du hoppet inn i bilene. Musikken reflekterte på en måte biltypen du kjørte. Hoppet du f.eks. inn i en pickup så var det jo naturligvis country på radioen. Veldig morsomt!


GTA er et tipp topp spill!

 

 

Grand Theft Auto II

 

GTA II var også gøy. Det var på en måte hele forgjengeren opp igjen bare mye bedre. Det var vel egentlig ikke noe spesiell overhaling på grafikken eller lyden, men spillet var større. Jeg husker enda at jeg stadig prøvde å finne denne berømte monstertrucken som skulle stå et sted i byen.


GTA II er et tipp topp spill!

 

 

Grand Theft Auto III

 

Så kommer GTA III i full 3D!
På den tiden var faktisk dette spillet veldig nyskapende...eller...vertfall nyskapende i den form at du her kunne slå deg mer løs enn andre slike type spill. Vi hadde jo på den tiden et spill som heter Driver, som på en måte lignet litt.

Men GTA III var det første spillet i sin klasse hvor du faktisk kunne gå ut av bilen din, slå ned en stakkars gammel dame for deretter og forsvinne i et helikopter. Humoren i spillet var bare helt fantastisk, jeg koste meg hvert sekund med GTA III og jeg har aldri blitt mer skuffet enn når jeg hadde spilt gjennom hele spillet - jeg vil ha mer!


GTA III er et tipp topp spill!

 

 

Grand Theft Auto: Vice City

 

GTA: Vice City er kanskje min favoritt i serien. Jeg elsker atmosfæren i spillet og hvordan spillet skaper en veldig gjennomført parodi av 80 tallet. Musikken i bilene er bare så utrolig lattis hver eneste gang.
Jeg klarte jo aldri å la være å få latterkrampe når du trillet rundt på en moped med en hel politi-hær etter deg iført fargerike 90 talls klær.


GTA: Vice City er et tipp topp spill!

 

 

Grand Theft Auto: San Andreas

 

GTA: San Andreas, trenger jeg egentlig si noe om det?
GTA: San Andreas er et fenomen vi aldri vil se i hverken denne serien eller spillindustrien igjen tror jeg.


Det at det denne gang var 3 forskjellige byer med hver sin egen atmosfære, og ikke minst muligheten til å kjøre ut på landet gjorde dette spillet mer eller mindre perfekt. En annen ting med dette spillet var at de denne gang hadde mye mer fokus på humor, men litt mer avansert humor istedet for den typiske prompe-humoren (*host* Saints Row *host*).


Rockstar hadde tydelig våget å være litt mer grove i dette spillet.
Et eksempel på det er jo at den første utgivelsen av spillet måtte trekkes tilbake når foreldre verden rundt freaket helt ut etter å ha oppdaget en spillbar sex-scene i spillet. Jeg synes bare det var morsomt jeg.


GTA San Andreas er et tipp topp spill x2!

 

 

Grand Theft Auto IV

 

Så kommer GTA IV. Jeg tror det beste er at jeg tar frem det som faktisk er bra med spillet, så heller ta det som er dårlig til slutt.
Grafikken er super! Jeg satt litt med haka i gulvet første gang jeg startet spillet. Musikken og radiokanalene er veldig bra, noe de som regel alltid er i GTA.
Skyte-mekanismen hadde fått en makeover som jeg følte fungerte mye bedre. Skuespillet var veldig, veldig bra gjennomført!


Men så kommer det som drar spillet ned...

Hva skjer med at atmosfæren i spillet får deg til å føle at du står på en gravplass midt på mørkeste natta? Det er ingen farger, det er trist og kaldt.
Hva skjer med at historien i spillet ikke fanger deg i det hele tatt? Jeg liker ikke historien rundt Niko Bellics familie. Jeg ser at det kan være et morsomt plott med en slik historie, men GTA IV får det ikke til.
Den er rett å slett kjedelig og forutsigbar.
Og hva skjer med alt fokuset på narkotika? Det er helt greit å putte dette inn i spillet, som også er blitt gjort i forgjengeren, men her blir det ikke fremstilt som noe idiotisk eller morsomt, her blir det på en måte tatt veldig seriøst og på en måte som om det er 'ok' med narkotika.


Det er kun en karakter i spillet som fikk meg til å le; Bruce, eller "Brucie". En muskelskar totalt hektet på treningen sin og sin egen mojo. Jeg har aldri sett et morsommere glis og en livligere spillkarakter i hele mitt liv.
Men resten av karakterene er egentlige ikke morsomme, de er bare dønn seriøse med veldig mørk og dyster atmosfære over seg.


Hele poenget mitt er bare at alle, da mener jeg alle GTA spillene, hadde opp til GTA IV hatt fokus på humor, litt overdrivelse, historie og fantastisk game-play. Det var gøy å spille GTA, det var faktisk drit gøy å spille GTA.
Men med GTA IV så er det liksom ikke gøy på samme måten. Spillet er så seriøst at du føler ikke lengre for å trekke i smilebåndet.


Selvfølgelig er det bra game-play, bra grafikk og lyd, og ikke minst muligheten til multiplayer, men helheten i spillet er milevis fra kvaliteten til forgjengerne.


GTA IV er ikke et tipp topp spill!


 

Konklusjonen min

 

Konklusjonen min er; om du skal kjøpe et GTA spill, kjøp heller et av de eldre spillene i serien. Spillene er bare så utrolig mye mer underholdende og morsomme. Pluss at du kan gjøre mye mer i de spillene.
Nå er GTA V rett om hjørnet og jeg gleder meg til å se hva de har funnet på denne gang.
Jeg bare håper at de har gått litt tilbake og hentet inn mer elementer fra de gamle spillene og at det ikke igjen blir et grått, trist og kjedelig spill i serien.

 

Sleng inn kommentarer på hva du synes om GTA og hvilket som er din favoritt i serien under!

 

Brenner du for å jobbe med YouTube? 65

 

 

Brenner du for å jobbe med YouTube?

 

Som mange allerede vet jobber jeg fast med YouTube - min drømme jobb!
Jeg får daglig inn spørsmål om hvordan jeg gikk frem for å starte kanalen min, hvordan programmer jeg bruker, hvordan jeg redigerer osv.

Ofte prøver jeg å svare mange av disse meldingene, men det tar ikke lang tid før det dukker opp en identisk melding. Av den grunnen har jeg tenkt å sette i gang et prosjekt her på bloggen hvor jeg legger ut mine tips og triks til hvordan du kan bli en god YouTuber.

Tips på hvordan du bør oppføre deg i videoer, hvordan du bør promotere deg, hvordan du lager grafikk til din kanal og rett å slett hvordan du kan få frem en veldig proff kanal.
Jeg ønsker å gå gjennom alt fra start til slutt. Hvordan du bør begynne, hva du bør fokusere på, hvordan du bruker redigerings programmer og ikke minst photoshop.

Jeg kommer til å dele hele denne "guiden" opp i flere deler slik at det ikke blir for mye informasjon på en gang. Jeg vil også legge inn noen videoer som kan hjelpe deg lettere til å forstå hvordan ting fungerer under f.eks. redigering.

Dette er et større prosjekt og krever derfor en del arbeid for å gjennomføres, så jeg kan ikke si eksakt når jeg setter i gang denne "guiden", men det blir i løpet av de kommende ukene.

Før jeg setter i gang vil jeg veldig gjerne høre hva dere selv mener om dette. Er denne "guiden" noe dere har ønske om at jeg skal lage? Skriv inn i kommentarfeltet under!

Legger også til at jeg fikk inn en del meldinger om folk som ikke fant noe kommentarfelt under innleggene mine, men det er rett å slett på grunn av at dere leser innlegget på frontsiden. Trykk dere inn på selve innlegget og kommentarfeltet dukker opp! :)

20 000 abonnenter på YouTube! 66

 

Jeg har nådd 20 000 abonnenter på YouTube! Takket være alle dere!

 

Til alle Addexianere!

Jeg må si at jeg er litt satt ut av responsen jeg har fått på min YouTube-kanal. Da jeg startet kanalen min og la ut min første video hadde jeg et lite håp om at jeg kanskje kunne få litt publikum slik at jeg hadde en hobby og drive med - i dag er YouTube min faste jobb og jeg elsker det!

Jeg har flere ganger laget videoer hvor jeg takker publikumet og alle Addexianerene som følger min kanal, og jeg har vært veldig opptatt av å dele ut gaver til alle som ser på for å vise min takknemlighet.
Men jeg føler liksom at det på en måte ikke er nok, for jeg er hvirkelig evig takknemlig for den støtten jeg har fått, fra hver en av dere! YouTube har forandret livet mitt, levemåten min og alt rundt meg!
Så min måte å takke dere på er å rett å slett skrive et lite innlegg på bloggen min hvor jeg forteller litt om kanalen min og hvordan ting har fungert frem til nå. 

Da jeg begynnte å planlegge min kanal hadde jeg et mål; jeg ville vise at det er fullt mulig å skape god kvalitets spillunderholdning på Norsk, også på YouTube. Noe jeg mener jeg har tydelig klart å vise.
Vi nordmenn er veldig rare når det kommer til dette å skape ting. Vi kopierer som regel alle andre, da spesielt amerikanerene. Men jeg mener det er helt feil å gjøre slik, for når vi nordmenn først klarer å skape noe så er vi hvirkelig stolte over det vi har skapt. Det norske språket er helt fantastisk, det er et vakkert språk som vi alle burde være stolte over!

Da jeg la ut min første video hadde jeg ca 5 visninger i døgnet, og jeg var allerede da stort takknemlig for det lille publikumet jeg hadde. Og jeg sto på hver eneste dag for å gi denne lille gruppen med mennesker mer underholdning - av kvalitet.
Etterhvert begynnte det å spre seg. Flere å flere begynnte å følge min kanal og visningene begynnte å stige i en voldsom hastighet.
Det var da jeg bestemte meg for å gi noe tilbake som takk for støtten å satte i gang konkurranser hvor alle som såg på kunne vinne noe, og dette såg ut til å være veldig stor suksess.

På denne måten føler jeg at jeg har fått et mye mer personlig forhold til mine abonnenter enn hva mange andre YouTubere har. Jeg prater hele tiden til mitt publikum og prøver mitt beste å passe på at dere får det dere vil ha. Jeg leser de fleste kommentarer, eposter, facebook meldinger, twitter meldinger og jeg svarer på de jeg kan svare på. Dessverre får jeg ikke svare på alt ettersom det er et hav av meldinger hver eneste dag!

Jeg er evig takknemlig for alle tegningene jeg har blitt tilsendt, både i post og over nettet. Jeg takker for alle de fine videoene som er laget basert på karakteren min Addexio. De har gitt meg mange latterkuler.
27 April ble jeg 30 år gammel og jeg fikk nesten litt klump i halsen da det straks dukket opp en gratulasjonsvideo som en gruppe med fans hadde satt i sammen for å feire bursdagen min.
Jeg er så glad for at jeg og mitt publikum kan ha litt mer personlig kontakt og at det ikke bare blir at jeg poster videoer og ignorerer dere.
Selvfølgelig må jeg takke alle de som har sponset meg, både de som har sponset meg fra egen lommebok og de større bedriftene som har hjulpet meg!

Hvem skulle tro at jeg en dag ville ende opp med 20 000 abonnenter og hele 800 000 visninger hver 30 dag. Jeg er helt satt ut! Tusen millioner takk til dere alle! Jeg håper dere vil fortsette å se på min kanal.
Jeg og mitt team, XioCo, har store planer på gang for både de som liker å følge YouTube og de som liker å spille online-spill.

Selvfølgelig må jeg også slenge inn takk til alle i teamet mitt, alle de som har vært med å støtte meg mer internt - XioCo.

Tusen takk til Torstein som nå har blitt en del av kanalen min og håper at vi kan fortsette å jobbe sammen i lang tid fremover! 
Tusen takk til Ludvig som har hjulpet meg til de grader som nestleder i XioCo!
Tusen takk til Toril som har hjulpet meg med fantastisk rådgivning!
Tusen takk til Håvard som har hjulpet XioCo i gang med både sponsorer og utviklere!
Tusen takk til Kevin som gjør en helt fantastisk jobb med utvikling av plugins til serveren vår! Ryggraden vår!
Tusen takk til Tore som har vist hva ekte arbeidsinnsats betyr!

Jeg skulle ønsker jeg kunne skrevet noe om hver en av dere, men tror muligens det vil bli kjedelig lesestoff for alle andre. Men jeg sier bare tusen takk til alle dere som er i XioCo, dere er et dream-team!

Igjen, tusen millioner, millioner, millioner takk skal dere alle ha, store og små! :D

- Høvding Addexio 

Kjeder du deg? Prøv Cut The Rope! 16



 

Kjeder du deg? Prøv Cut The Rope!
 

Har du noen gang hatt en sånn dag hvor du har så veldig lyst å spille noe, men på samme tid orker du ikke å spille? Du føler bare ikke for å stresse med spillene du har installert. Du har liksom bare lyst å spille noe veldig, veldig enkelt men fortsatt genialt - Cut The Rope er svaret!

Jeg fikk prøve Cut The Rope, iPad versjonen, første gang på flyet ned til Minecon i Paris. På den tiden hadde jeg en helt enorm flyskrekk, men spillet kurerte meg. Jeg ble så slukt inn i spillet at jeg glemte helt jeg satt på et fly, og siden den turen har jeg blitt kurert 100% for flyskrekk. Litt rart, men et faktum.

Spillet går rett å slett ut på at du skal frakte en liten drops inn i kjeften på noe som jeg mener på er en liten frosk, eller noe i slekt med frosker hvertfall.
Dropsen henger i tauer, og det du som spiller gjør er å kutte disse tauene slik at gravitasjonen tar over og dropsen faller. Den kan så hykke seg fast i en ny tau og du må bruke momentumet som dropsen har bygget opp til å frakte den videre.

Etterhvert som jeg skriver nå skjønner jeg at det egentlig er umulig å forklare game-playet til dette spillet. Cut The Rope er bare noe som må oppleves. Det er unikt, det er utrolig enkelt laget, det har humor, og det dreper all form for kjedsomhet. Også inkludert flyskrekk i mitt tilfelle.

Det kan installeres på iPhone, iPads og alle disse andre små duppedittene som nå er så avanserte at vi snart kan fly til månen med dem. Spillet er derfor perfekt for de som sitter mye på fly, flyplasser, busser, tog, på do eller i veldig, veldig kjedelige møter.
Det passer perfekt for deg som liker litt hjernetrim, ettersom du må bruke nøtta du har fått utdelt til å løse hvert eneste brett i spillet. Noen av disse brettene er ikke enkle å løse for å si det slik.. 

Har du ikke prøvd Cut The Rope anbefaler jeg på det varmeste at du tester det ut!

 




Vil du vinne et hvilket som helst spill? 1349


 

Kunne du tenke deg et helt gratis spill? Da er du på rett sted!


Som mange vet driver jeg i dag Norges største norsktalende gaming-kanal på YouTube, utenom har jeg også bygget opp en veldig aktiv og stor fan-side på Facebook. Mitt neste steg er å puste liv i bloggen min å blogge fast om spill (og litt andre tilfeldige ting inn i mellom).

Derfor tenkte jeg å kjøre i gang en liten konurranse på bloggen min hvor du kan bli plukket ut til å få et helt gratis spill av meg. Alt du trenger å gjøre er å skrive inn ett spill i kommentarfeltet under og du er med i trekningen!

Søndag, 9 Juni vil jeg bruke en såkalt "random-number-generator" for å plukke ut en heldig vinner som får spillet tilsendt av meg!

Så hva venter du på? Skriv inn hvilket spill du ønsker deg! :D

Ikke glem å sjekk ut YouTube-kanalen min, Twitter og Facebook da, jeg tar i mot all den støtten jeg kan få!

Lykke til!

(Informerer om at vinneren vil bli kontaktet gjennom epost, så ikke glem å fyll inn epost i det du kommenterer!)

Enda en perle av et indie-spill! 24

 

Jeg legger ofte trykk på hvor glad jeg er i indie-spill. Det er bare noe helt magisk med dem. Sånn inn i mellom kommer det noen indie-spill som bare er helt utrolig genialt gjennomført.

De siste dagene har jeg hørt veldig mye prat om et spill på vår XioCo-mumble server - "Åh! Du må prøve Game Dev Tycoon Bjørn!". Selvfølgelig kunne jeg ikke la være å kjøpe spillet å teste det ut.
Jeg har i dag spilt spillet i over 10 timer og jeg måtte nettopp tvinge meg selv til å avslutte det. Dette spillet er helt fantastisk!

Spillet går enkelt å greit ut på det som er 'alle nerders våte drøm', som Hildur90 så fint sa, nemlig å drive et eget spillstudio og produsere spill.
Det finnes ingen spesiell grafikk i spillet, det du ser på bildet over er egentlig alt du ser i spillet. Selvfølgelig har du muligheten til å skifte kontorer, men grafikken er veldig enkel.
Med denne oversikten over kontoret ditt trener og velger du oppgaver til dine ansatte.

Målet med spillet er å tjene mest mulig penger på spill uten å gå konkurs. Ditt første steg i spillet er å utvikle ditt første spill, som gjøres enkelt gjennom menyer.
Her må du velge hvilken type sjanger spillet skal ha, hvilken type gameplay det skal være, og hvilken type grafikk-teknologi du vil bruke.
Velger du f.eks. "Verdensrommet" som sjanger kan det være lurt å velge "Eventyr" som gameplay-type på spillet, ettersom verdensrommet og eventyr går hand i hand i spillindustrien.
Etter du har utviklet spillet vil media gi deg en score på spillet for å se hvor bra du faktisk har gjort det, så begynner pengene å rulle inn!

Det som gjør spillet så fantastisk er at det er basert på sjanser. I et øyeblikk kan du sitte med 5 millioner på konto, og kun et par minutter senere er du konkurs og studioet ditt legges ned.
Du føler hele tiden at du tar sjanser. Du vet aldri hva "terningene" vil vise etterhvert som du gir ut spill, og det er nøyaktig på grunn av dette at du blir så utrolig hektet på spillet. Du er alltid ute etter å få utviklet et spill som fansene dine elsker, og straks du gjør suksess føler du nesten en ekstase i kroppen!

Spillet er utviklet av 2 personer og koster rundt 50 kroner. 90% av alle eksemplarene av Game Dev Tycoon som spilles i dag er faktisk piratkopiert, men Greenhearth Games har gjort sitt for å ordne opp i dette.
De utviklet selv en cracket versjon av spillet og la det ut på torrent-sider, problemet piratene møter på er det at spillene som du utvikler inne i den crackede versjonen også blir cracket in-game. Noe som fører til at spillet du utvikler blir mer eller mindre umulig å selge og studioet ditt går konkurs før du vet ordet av det. En fin måte å la piratene få smake sin egen medisin!

Game Dev Tycoon er fantastisk! Det koster rundt 50 kroner, så om du vil spille spillet laster du ned demo eller kjøper det. Ikke pirat kopier! Gjør du det er du egentlig ganske patetisk av deg! Tenk på utviklerne, de fortjener hver eneste krone for dette spillet!

Så fra meg til Greenhearth Games; tusen takk for et fantastisk spill som kommer til å ta mange timer av livet mitt! :D 

Nytt design! 10

 

Jeg har fått et helt nytt skinnende blankt design på bloggen min!

Takket være Toril fikk jeg i går en kraftig overhaling på bloggen, med mye bedre menyer, youtube spillelister på siden og overall et mye renere design.
Tusen takk for hjelpen Toril - toril.blogg.no.

Jeg har igjen planer om å puste liv i bloggen min. Har sagt nøyaktig det samme et par ganger tidligere, og hver gang har jeg rett og slett dabbet av etterhvert som tiden går.
Nå er det slik at YouTube og internett er min faste jobb, og derfor må jeg jo nesten blogge når jeg er online hver eneste dag!

Så det blir mer blogging folkens, om alt mellom himmel og jord, både korte og lange innlegg!

Q.U.B.E er genialt! 6

 

Jeg har i den siste tiden kost meg med et spill med det avanserte navnet 'Quick Understanding of Block Extrusion' eller 'Q.U.B.E', og jeg må si meg mektig imponert over dette spillet.

Spillet har tydelige trekk og inspirasjon fra det kjente spillet 'Portal', men på samme tiden er det helt unikt.
Du våkner til i et veldig, veldig hvitt rom og du er omringet av blokker. Etterhvert som du kommer til og beveger deg nedover korridorene oppdager du flere type blokker i forskjellige farger.
Du oppdager raskt at hanskene du har på deg reagerer på disse blokkene, og spillet er i gang!

Spillet går ut på å løse forskjellige puzzles for å komme deg gjennom brettet - veldig likt slik ting skjer i 'Portal'. Du bruker hanskene dine til å manipulere fargede blokker for å løse puzzles.
Men de fargede blokkene har regler - den blå blokken skyter deg opp i luten, den røde blokken kan du heise inn og ut av vegger og tak, den grønne blokken kan du flytte på esv. Jobben din er å kombinere reglene til disse blokkene på en slik måte at du kommer deg videre inn til neste puzzles.

Med første øyekast kan dette virker veldig ensformig og rett å slett litt kjedelig, men etterhvert som du løser puzzles lærer spillet deg helt nye ting som du kan gjøre, som igjen gjør at du oppdager hvor fantastisk bra gjennomført dette spilelt egentlig er.
Det er ingen form for opplæring i spillet, alt du vet i det du starter er at du er omringet av blokker og du har på deg to rare hansker - resten er det opp til deg og finne ut av.
Utviklerne har heller ikke vært redde for å ta sjanser i spillet, som f.eks. å snu mye av gameplayet opp ned i det du kommer halveis i spillet.

Q.U.B.E er et utrolig genialt og bra gjennomført spill. Det er veldig kort, men absolutt noe alle burde prøve ut. Jeg selv pleier som regel å bli stresset av puzzle spill og gjør en enkel "rage-quit" etter en stund, men ikke i dette spillet. Dette spillet drar meg med videre. Det er nesten som at hver gang jeg løser et puzzle føler jeg neste puzzle er en gave for at jeg klarte forrige puzzle.
Så kort fortalt; Q.U.B.E bør ALLE prøve minst en gang!

Sleng gjerne inn kommentarer på hva du synes om Q.U.B.E! 

Du kan se meg spille hele spillet på min YouTube-kanal.

Her er første episode:

 

 

Bjørn Eriksen

Jeg er meg på grunn av at jeg ble født som meg. Elsker spill, film, mennesker og natur! Driver norges største norsktalende YouTube kanal! YouTube.com/Addexio









hits